یادداشت های یه دخترِ اسفندی

به بهانه۲۰سالگیم مینویسم

یادداشت های یه دخترِ اسفندی

به بهانه۲۰سالگیم مینویسم

بولت ژورنال (۱)

پنجشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۳:۲۲ ب.ظ

اینکه ما تمام عمرمون دوست داریم بهترین ورژن خودمون باشیم یه خواسته مشترک بین همه آدم هاست جدای از هر آب و خاک و نژادی که باشیم و شاید همین میل به پیشرفت و رشد هست که ما هر سال کلی برنامه و ایده داریم برای سال جدید و میخوایم اونی بشیم که همیشه خواستیم باشیم. و خب کم هم پیش میاد ما بتونیم پایبند به هدف هایی باشیم که برنامه ای برای عملی کردنشون نداریم!

خیلی ها معتقدن که اساس بولت ژورنال تلاش برای رشد یا به تعادل رسوندن یکی از شش حوزه زندگی هست. در واقع به نوعی ما هدف هایی رو توی هر حوزه برای خودمون مشخص می کنیم و بعد با ریز کردن اون ها توی فصل ها و ماه های سال سعی می کنیم بهشون برسیم. هر کسی میتونه با توجه به نوع زندگیش بولت ژورنال خودش رو داشته باشه. یه خانم خونه دار، یه دانشجو، یه  فرد شاغل و حتی بچه ها.

                    

حالا باید اول بدونیم شش حوزه زندگی چی هستن!! گفته میشه که زندگی ۶ دسته کلی رو شامل میشه و تمام آرزوها، تلاش ها، فعالیت های ما حول این دسته ها میچرخه. حالا خوبه که بریم و با این تقسیم بندی کمی آشنا بشیم.

این تقسیم شامل: رشد شخصی، سلامت، خانواده، روابط اجتماعی، شغل و درآمد، تفریح و سرگرمی هست. همه یه آشنایی کلی داریم که این دسته ها کدوم بخش از زندگی رو شامل میشن ولی من سعی میکنم خیلی کوتاه و توی چند خط در موردشون برم روی منبر :)

۱- رشد شخصی: میتونه پیشرفت تحصیلی باشه، تغییر دادن یه عادت بد یا بوجود آوردن یه عادت خوب، یاد گرفتن یه مهارت یا هر چیز دیگه ای باشه که به حس خوب ما نسبت به خودمون و رشد شخصیت فردیمون کمک کنه.

۲- سلامت: رسیدگی به جسم و روحمون. خیلی واضح و مشخصه که برای داشتن فرصت رشد و پیشرفت لازمه که اول جسم و روح سالمی داشته باشیم و توجه کنیم که کیفیت خوراک روح و جسممون در چه حده؟!

۳- خانواده: شامل هر رابطه ای میشه که به قلب ما یجوری ربط داره و دوست داریم لحظاتی که با آدم های مهم دلمون داریم با کیفیت باشه پس اینجا میخوایم کارهایی رو انجام بدیم که شامل رابطه های عاطفیمون میشه.

۴-روابط اجتماعی: دایره دوستان، همکارها،فامیل، همسایه، بقال و... رو شامل میشه و این دیگه به ما بستگی داره که میخوایم قطر این داره چقدر باشه :)

۵-شغل و درآمد: پول و این محبوب قلب ها :))) 

ممکنه بخوایم پول پس انداز کنیم، کارمون رو توسعه بدیم، مدیریت دخل و خرج کنیم یا که نه اصلا بخوایم برای کار خاصی هزینه کنیم. 

۶- تفریح و سرگرمی: خیلی بدیهی و مشخصه که این دسته مربوط به خوش گذروندن ما میشه و میتونه هر فعالیتی رو شامل بشه.

بعد از شناختن حوزه ها باید یه کاغذ و یه خودکار برداریم و کمی با خودمون کلنجار بریم و ببینیم که کجا قوی هستیم و کجا ضعیف و بعد تصمیم بگیریم که میخوایم چیکار کنیم با خودمون و اهدافمون. وقتی که این موضوع برامون روشن شد اولویت دسته ها رو با توجه به نقاط قوت و ضعفمون مشخص می کنیم. مسلما اولویت آدم ها با هم متفاوته و ترتیبی که من چند خط بالاتر براتون گفتم اولویت های من هست و برای هر کسی این ترتیب مختص به خودش، شخصیتش و اهدافش هست. 

بعد از همه اینها توی مرحله بعد هدف یک سال توی هر بخش رو باید مشخص کنیم که توی پست بعدی در مورد ش توضیح میدم و درست کردن یه بولت ژورنال رو کنار هم یاد می گیریم :)



 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۲/۲۶
لادن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی